דיאטה ללא פחמימות

דיאטה ללא פחמימות

דיאטה ללא פחמימות או דיאטה דלת פחמימות, הינה דיאטה אשר מכילה בעיקר חלבונים ושומנים או חלבונים ומעט שומנים. הדיאטה הנ"ל לא אוכלים מוצרי חיטה, כגון: לחם ודגנים, וסוכרים כגון: פירות וממתקים.

דיאטה ללא פחמימות – דיאטה דלת פחמימות – דיאטת אנטקינס – כולנו נתקלים רבות במושגים שונים בתחום של דיאטה, הרזיה ותזונה נכונה. דיאטה דלת פחמימות אינה תוכנית דיאטה ארוכת טווח. הימנעות מוחלטת מאכילת פחמימות עלולה לגרום לצריכה מוגברת של חלבונים, מה שיגרום לעומס יתר על הכליות ולהשפיע על מצב הכללי. מחקרים מראים כי הדרך הטובה ביות להרזיה אשר תוצאותיה יראו למשך זמן הינה התנזרות מוחלטת מפחמימות.

דיאטה ללא פחמימות (דיאטה ללא פחמימות) לא כוללת צריכה תזונתית של כל הפחמימות ושומן עולה כמקור העיקרי של אנרגיה עם חלבון מספק. דיאטה ללא פחמימות היא קטוגנית=ketogenic, שאומר שזה גורם לגוף להיכנס למצב של קטוזיס, המרת שומן ושומן גוף לגופי קיטון ולהשתמש בם כדי לתדלק את הגוף כולו ועד 95% מהמוח. 5% הנותרים עדיין פועלים על גלוקוז אשר מסופקים כראוי על ידי המרת חלבון תזונתי דרך גלוקונאוגנזה או על ידי המרת גליצרול מפירוק השומן. הוא משתמש במזונות מן החי ובעיקר מקור דורש צריכת שומן רוויה גבוהה.

חסיד מוקדם של דיאטה כל חיים מבוססים היה חוקר Vilhjalmur Stefansson האיסלנדי קנדי ​​(1879 – 1962), שחי עם האינואיטים במשך זמן מה והיה עד לתזונה שלהם כמורכבים למעשה של בשר ודגים, עם מעט מאוד פחמימות – רק גרגרים במהלך הקיץ. Stefansson וחבר מאוחר יותר התנדבו לניסוי בשנה אחת בבית החולים בלוויו במרכז העיר ניו יורק כדי להוכיח שהוא יכול להצליח בדיאטה של ​​דבר מלבד בשר איברים, בשר ושומן הפנימיים של בעלי חיים. ההתקדמות שלו הייתה פיקוח וניסויים בשיתוף פעולה הדוקה נעשו על בריאותו לאורך כל השנה. בסוף השנה, הוא לא הראה כל תסמינים של בריאות לקויה, והוא לא פתח מחלת הצפדינה, שמדענים רבים ציפו לבוא לידי ביטוי רק כמה חודשים לדיאטה בשל המחסור של הוויטמין C בבשר שריר. עם זאת, סטפנוס ושותפו לא אכלו רק בשר שריר, אלא גם מוח שומן, גולמי, כבד נא (מקור משמעותי של הוויטמין C ואחרים), וסוגים אחרים של פסולת.
אחד מהמרשמים הראשונים על דיאטות ללא פחמימות היה בשנת 1860 כאשר אנגלית ארון יצרנית ויליאם בנטינג היה מתבקש לרדת במשקל והחליט לכתוב "מכתב על בשריות", שמטרתה להימנע מעמילן וסוכר לחלוטין. בנטינג איבד כ- 45 ליברות בדיאטה הלחינה בשר רזה, טוסט יבש, ביצים רכות וכמה משקאות ביום. לכן, דיאטת בנטינג הפכה שיטה מאוד ידוע אז במאה ה-19, שקודמה גם לירידה במשקל ואיזון סוכרת.
יותר ממאה שנים אחרי זה, דיאטות פחמימות מוגבלות זכו לפופולריות רבה, במיוחד במקרה של דיאטת אטקינס, שיצא בשנת 1972, הודות לרוברט אטקינס. בעוד הדיאטה שלו היא לא דיאטה של ​​אפס פחמימות, זה להוריד את צריכת פחמימות לרמת ketogenic בשלבים הראשוניים שלה (20 גרם ביום באינדוקציה; עלייה שבועית של 5 ואילך), המאפשר לחסידיו לנצל את מנגנון שריפת שומן ה הוא קטוזיס. לפי אטקינס, גישה תזונתית זה היא יעילה יותר לירידה במשקל מאשר "דיאטה עתירה פחמימות" דלת שומן, למרות שתמיד הייתה הרבה מחלוקת ומחלוקת רבה בקרב מומחי בריאות הנוגעים להגבלת פחמימות דרסטי.

דיאטה לא פחמימות היא צורה קיצונית של דיאטות דלות בפחמימות.להלן רשימה של מזונות שניתן לאכול בשל חוסר פחמימותיהם:
בשר: חסידיו של דיאטה זו יכולות לצרוך כמעט כל סוג של בשר לבן ואדום.
מאכלי ים: כל סוגי דגים ניתן לצרוך: טונה, סול, פורל, דג סול, סרדינים והרינג.
ביצים: הדרך הטובה ביותר לצרוך אותם היא להרתיח אותם.
גבינות: צ'דר, גבינת עיזים, גאודה, וגבינת.
שומן: חמאה, שמנת, חלב, שומן ומוח.

מחקר על השפעות של דיאטה ללא פחמימות

על פי מחקרים תצפיתיים ולהבא תוכננו מרופאים ומדעני תזונה, ביצועים גופניים לא תקינים הם נפוצה אך לא מחייבת את תוצאה של דיאטת פחמימות נמוכות או ללא פחמימות דיאטה. עם זאת, שימוש טיפולי של דיאטות קטוגנית לא צריך לחייב הגבלה מכל עבודה פיזית או פעילות פנאי, עם הייחודיות שהיכולת האנאירובית היחידה היא מוגבלת, כגון הרמת משקולות. במקרה זה, בשל רמות הגליקוגן הנמוכים בדיאטת קטוגנית (ketogenic), ספורטאים תחרותיים לא מסוגלים לעקוב אחרי זה סוג של דיאטה.
בשנת 1939 שני מדענים דנים, כריסטנסן והאנסן, עשו מחקר על פחמימות נמוכות, פחמימות מתונות ותזונה עתירה פחמימות, כל אחד שנמשך שבוע אחד לפחות. בסופו של כל דיאטה, זמן הסיבולת של הנושאים לתשישות על אופניים נייחים נמדד, והם מצאו כי עם הפחמימות הנמוכות שהם נמשכים רק 81 דקות, בעוד שהם היו מסוגלים לרכב על 206 דקות אחרי דיאטת פחמימות הגבוהה.
בשנת 1946, ניסוי נוסף נעשה על ידי קרק, ג'ונסון ולואיס לקבוע השפעות של pemmican (תערובת של בשר שמן והיבש) כמזון לשעת חירום לחיילי חי"ר באימוני חורף באזור הארקטי של קנדה. תוצאות במחקר זה הראתה כי ב 3 ימים, חיילים לא היו מסוגלים להשלים את המשימות שהוקצו להם. ואז, ב -1960, עם ההתעוררות המחודשת של המדע ביו, מחקר חדש גילה כי שומן היה תועלת מוגבלת כדלק לפעילות גופנית בעצימות גבוהה, וכי בני האדם פיזי לקוי אם הם מקבלים פחמימות נמוכות או דיאטה ללא פחמימות.
דוגמא חיה לכך שדיאטת ketogenic אכן יכולה להיות משולבת עם הישגים יוצאי דופן בפעילות גופנית היא האולימפי ביאתלון זהב מדליסט יורן פרי, שזכה במדליית הזהב שלו לאחר כ 6 חודשים על דיאטה דלת פחמימות עתירה שומן.
במרכז לחקר השמנה וחינוך באוניברסיטת טמפל, פילדלפיה, חוקרים גילו לאחרונה כי לאחר השוואה לשנים, דיאטת פחמימות נמוכה היא כמעט דומה לדיאטה דלת שומן במונחים של ירידה במשקל, אבל דל פחמימות משפרות את הסיכון למחל לב גורמים נוספים, כגון לחץ דם ורמות שומנים בדם. מחקר זה מראה שדיאטה דלת פחמימות מגנה אנשים ממחלות לב כליליות פוטנציאליות בדרך יעילה יותר. 307 חולים חולקו באופן אקראי לאחת משתי הדיאטות והחוקרים נמצאו 2 שנים מאוחר יותר, כי רמות כולסטרול טובים היו גבוהות יותר בקרב הקבוצה דלת פחמימות בהשוואה לקבוצה דלת השומן, 23% ו 11% בהתאמה.
בצד השני, מחקר של בית ישראל דיקונס המרכז הרפואי (BIDMC), בית חולי הוראה של בית הספר לרפואה ברווארד, גילה לאחר מחקר שנעשה על עכברים עם דיאטות שונות שעם דל פחמימות יש השפעה משמעותית על טרשת עורקת, למרות שזה לא משפיע על רמות כולסטרול. אנתוני רוזנצווייג, מרצה לרפואה באוניברסיטת הרווארד, מצא כי העלייה בהצטברות פלאק בכלי הדם וביכולת הלקויה ליצירת כלי דם חדשים הייתה קשורה לירידה בתאי אב של כלי דם, שחלק מהחוקרים טוענים יכול לשחק תפקיד הגנתי בשמירה על בריאות כלי דם.

אלכסנדר וולטרס ואנדראס האן, במחלקה למדעי מזון באוניברסיטת האנובר, להסתמך על Bjerregaard et al. (2003) טעון כי ציידים כמו האינואיט, שבאופן מסורתי להשיג רוב האנרגיה של התזונה שלהם מחיות ברות, ולכן אוכלים דיאטה דלת פחמימות, נראה שיש תמותה גבוהה ממחלת לב כלילית, אך המחקר לא שליטה על צריכת פחמימות או עישון, שהוא משמעותי, בהתחשב בעובדה שמדוברת באוכלוסייה "מערבית" האינואיט של 79% שהיו מעשנים בהווה ויותר סבירים להניח שאכלה תזונה שאינה מסורתית.
ישנם עדיין כמה שאלות על השפעות ארוכות טווח על בריאות מאמצות דיאטה ללא פחמימות. בשנת 2005, קרן הלב הבריטית מומלצת לא ללכת בעקבות אלה סוג של דיאטות, עבור אותם אנשים שרוצים לרדת במשקל ולטפל בלבם. עבודה יחד עם צוות מאוניברסיטת אוקספורד, הם מצאו כי האנרגיה האצורה בלב הופחתה בשיעור ממוצע של 16% בקרב אלו שהקפידו על תזונה עשירה בשומן ודלה בפחמימות.
כאשר ישראל דיקונס המרכז הרפואי (BIDMC) נמצא בחקירתם כי דיאטה זו קשורה בניזק לעורקים חמורים בבעלי חיים, איגוד השבץ בבריטניה הוסיף כי עם מזונות כמו מוצרי חלב ובשר אדום, המכיל רמות גבוהות של שומן רווי, הם אלה שגורמים להצטברות בעורקים. חוקרים הציעו שדיאטה מתונה ומאוזנת, בשילוב עם פעילות הגופנית קבועה.

מטבוליזם של פחמימות מציין את התהליכים ביוכימיים השונים האחראים ליצירה, הפירוק של פחמימות באורגניזמים חיים.
הפחמימות החשובות ביותר היא גלוקוז, סוכר פשוט (monosaccharide) שעובר מטבוליזם על ידי כמעט כל האורגניזמים ידועים. גלוקוז ופחמימות אחרות הם חלק ממגוון רחב של מסלולים מטבוליים ברחבי מינים: צמחים לסנתז פחמימות מפחמן דו חמצני ומים על ידי פוטוסינתזת אחסון האנרגיה הנספגת באופן פנימי, לעתים קרובות בצורה של עמילן או שומנים. רכיבים צמחיים שנצרכים על ידי בעלי חיים ופטריות, ומשמשים כדלק לנשימה תאית. חמצון של גרם של פחמימות תשואות 1 כ- 4 קלוריות של אנרגיה ושומנים מכ- 9 קלוריות. אנרגיה המתקבלת מחילוף חומרים (חמצון של גלוקוז למשל) מאוחסנת בדרך כלל באופן זמני בתוך תאים בצורה של ה-ATP. אורגניזמים המסוגלים נשימה אירובית לעכל גלוקוז וחמצן כדי לשחרר אנרגיה עם דו תחמוצת הפחמן ומים כתוצר לוואי.
פחמימות ניתן לחלק כימי למורכבות ופשוטות. פחמימות פשוטות מורכבות מיחידות סוכר בודדות או כפולות (מונוסכרידים וdisaccharides, בהתאמה). סוכר סוכרוז או שולחן (disaccharide) הוא דוגמה נפוצה לפחמימות פשוטות. פחמימות מורכבות מכילות שלוש או יותר יחידות סוכר המקושרים ברשת. הם מתעכלים על ידי אנזימים כדי לשחרר את הסוכרים הפשוטים. עמילן, לדוגמה, הוא פולימר של גלוקוז יחידות ובדרך כלל מתפרק לגלוקוז. פחמימות פשוטות ומורכבות מתעכלות בשיעורים דומים, כך שההבחנה היא לא מאוד שימושית להבחנה באיכות תזונתית. התאי הוא גם פולימר של גלוקוז, אבל זה לא יכול להיות מעוכל על ידי רוב האורגניזמים. חיידקים מסוימים שמייצרים אנזימים לתאית לחיות בתוך המעיים של יונקים מסוימים, כגון פרות, וכאשר פרות אוכלות צמחים, התאית מתפרקת על ידי החיידקים וכמה שהוא משתחרר לתוך המעיים.
פחמימות הן דלק מעולה לטווח קצר עבור אורגניזמים כי הם פשוט לעכל שומנים או אלה מחומצות אמינו (מרכיבים של חלבונים) שיכולים לשמש עבור דלק. בבעלי חיים, הפחמימות החשובות ביותר היא גלוקוז. ריכוז הגלוקוז בדם משמש כשליטה העיקרית להורמון מהטבולים המרכזי, האינסולין. עמילן, תאיים ועוד כמה אורגניזמים (למשל, חלק מבעלי החיים (כמו טרמיטים) וכמה מיקרואורגניזמים (כגון הפרוטיסטים וחיידקים), שני הפולימרים של גלוקוז, היותם מפורקות במהלך עיכול ונספגו כמו גלוקוז. כמה פחמימות פשוטות יש . מסלולי החמצון אנזימטית שלהם, כפי שעושים רק כמה מהפחמימות המורכבות יותר לקטוז disaccharide, למשל, מחייבים את האנזים לקטאז להיות שבור למרכיבי מונוסכרידים; חיות רבות חוסר אנזים זה בבגרות.
פחמימות מאוחסנות בדרך כלל כמו פולימרים ארוכים של מולקולות סוכר עם קשרי glycosidic לתמיכה מבנית (למשל כיטין, תאי) או לאחסון אנרגיה (לדוגמא גליקוגן, עמילן). עם זאת, הזיקה החזקה של רוב הפחמימות למים הופכת את האחסון של כמויות גדולות של פחמימות יעילות בשל משקל המולקולרי הגדול של מתחם solvated מים בפחמימות. ברוב האורגניזמים, פחמימות עודפות catabolised אופן קבוע ליצירת אצטיל-CoA, אשר הוא מניית הזנה למסלול הסינתזה של חומצות השומן; חומצות שומן, טריגליצרידים ושומנים אחרים משמשים בדרך כלל לאחסון אנרגיה לטווח ארוך. האופי הידרופובי של שומנים גורם להם בצורה הרבה יותר קומפקטית של אחסון אנרגיה מפחמימות הידרופילי. עם זאת, בעלי חיים, כולל בני אדם, חוסר המכונות האנזימטית הנחוצות וכל כך לא לסנתז גלוקוז משומנים, אם כי ניתן להמיר גליצרול לגלוקוז.
כל הפחמימות לשתף נוסחה כללית של כ CnH2nOn; גלוקוז הוא C6H12O6. מונוסכרידים עשויים להיות קשורים יחדיו באופן כימי לdisaccharides טופס כגון סוכרוז וסוכרים ארוכים יותר כגון עמילן ותאי.

מחשבה אחת על “דיאטה ללא פחמימות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s